Tijdens de Algemene Ledenvergadering van de OSB op 15 december 2011 is de grote stap genomen om het OSB-Keurmerk in te voeren. In 2012 dienden de leden zorg te dragen voor de implementatie van het keurmerk en vanaf 1 januari 2013 moet ieder OSB-lid voldoen aan de verplichtingen, die het OSB-Keurmerk stelt, waaronder de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. 

Het OSB-Keurmerk is een belangrijke graadmeter voor kwaliteit van de schoonmaakdienstverlening voor opdrachtgevers. Alleen OSB-leden mogen het speciale OSB-Keurmerk logo voeren en ermee naar buiten treden. Bijvoorbeeld op het briefpapier of als sticker op het raam van de vestiging. Het OSB-Keurmerk stelt eisen aan schoonmaak- en glasbewassersbedrijven die lid zijn van de OSB. In de markt merken wij dat opdrachtgevers dit keurmerk als de norm gaan zien. 

De schoonmaaksector heeft de afgelopen jaren veel ontwikkelingen meegemaakt. Voorbeelden hiervan zijn de verharding van de marktverhoudingen door teruglopende schoonmaakbudgetten, scherpe prijsconcurrentie en kortlopende contracten. Veel partijen spelen hierbij een rol, waaronder opdrachtgevers en makelaars. OSB en Hago Airport Services vinden echter dat schoonmaakbedrijven zelf een leidende rol moeten pakken. Het stellen van gerichte eisen aan de leden van OSB is een belangrijke eerste stap om meer transparantie te brengen in de sector èn de markt. Daarnaast ook om verantwoordelijkheid te nemen voor de ontwikkeling van duurzame marktcondities. Juist daarom is het OSB-Keurmerk nodig.

Met trotst kunnen wij mededelen dat Hago Airport Services conform de hierboven gemaakte afspraken per 1 januari 2013 voldoet aan alle eisen van het OSB-keurmerk. Hoe wij dit doen, kunt u lezen in ons zelfverklaring.

 

Winnaars Best Practice Award 2016

Schiphol en schoonmaakpartners pakken prijs

Het belangrijkste wapenfeit in de schoonmaak op de buitengewoon drukke donderdag van de Vakbeurs Facilitair in Utrecht? Zonder twijfel het winnen van de best practice award door de bij Schiphol samenwerkende partijen Hago Airport Services, Asito, Raggers & Zn, ISS Facility Services en VFM Facility Experts. In de online stemronde deed de samenwerking het met 40 van de 100 te vergeven punten al goed. En dat werd, na een wat lange zit, vier stemrondes verder en na juryberaad door de mensen achter de code verantwoordelijk marktgedrag, niet anders. De samenwerking tussen deze partijen in wat het facilitaire walhalla van Nederland mag genoemd worden, is bijzonder. Schiphol sloot met de vier partijen een contract met een looptijd van vijf jaar en zij kunnen bonusmaanden tot maximaal drie jaar verdienen. Nieuw in het contract is de collectiviteit. De jury: “Deze best practice laat zien dat een Europese aanbesteding een opmaat kan zijn van een duurzame, wederzijds ketensamenwerking met als doel groei in de kwaliteit. In arbeidsomstandigheden en in de dienstverlening.” Bron: Service Management

Artikel Service Management
Deel dit artikel: